dimarts, 11 de juny del 2019

Introducció a L'eixample


Com arribar:


Agafem el TRAM fins a Palau Reial, després agafem el tren fins al Passeig de Gràcia.


Introducció:


El Pla de Cerdà:


·El Pla Cerdà va donar-nos una classificació del territori: Les vies (els carrers) i els espais intervies (les illes de cases).


Les vies formen part de l'espai públic de l'Eixample. Aquí es van construir les xarxes de serveis (per exemple les d'aigua, de gas...), es van plantar més de 100.000 arbres pels carrers, alhora es va posar un enllumenat urbà i es va complementar amb tot el mobiliari urbà necessari.


Els espais intervies formen part de l'espai de vida privada de l'Eixample. Els edificis plurifamiliars es situen formant dos rangleres al voltant d'un pati interior, des d'on tots els habitatges poden gaudir de sol, llum i aire.



·Cerdà preveia un creixement optimista de la ciutat.


El seu projecte, reflecteix la seva obsessió pels aspectes higènics, ja que tots els edificis estarien construits de manera que hi hagués una perfecte ventilació.


Alhora, Cerdà també buscava una facilitat per desplaçar-se que ho va aconseguir construint amples carrers i també va pensar en línies ferroviàries.


El més destacat va ser la introducció de la illa de cases que eren diferents a totes les construccions europees. 


·La cuadrícula de Cerdà construiria carrers de 20, 40 i 60 metres d'amplada. Cada illa només estaria construida en dos dels seus quatre costats i donaria habitatge per a 800.000 persones.


Cerdà proposa "l'Eixample il·limitat", era una quadricula regular i inalterable per tot el traçat urbà. Alhora, va tenir la capacitat d'introduïr espais verds i espais de serveis públics, que posteriorment serien de gran utilitat.


La seva visió era de que la ciutat creixeria i es modernitzaria i es va anticipar als futurs conflictes urbans, 30 anys abans de que s'inventés l'automòbil.


El traçat de Cerdà es recolza sobre la Gran Via. Cerdà treballa amb "districtes" de 10 x 10 i que coincideixen amb les cruïlles principals. I també, cada cinc carrers un seria més ample. Així, Cerdà ubica un dels carrers amples que van des de la montanya fins al mar a cada banda de la ciutat vella.


·Hi ha diversos carrers que per motius diversos, no segueixen les regles. Alguns d'aquests serien el Passeig de Gràcia, la Rambla Catalunya, l'Avinguda Diagonal, la Meridiana o Paral·lel entre d'altres.



PERÍMETRE I ÀREA REAL APROXIMADA DEL TRAPEZI FORMAT PER: Diagonal, Passeig de Gràcia, Passeig Sant Joan i Gran Via.


Perímetre = 1000 m + 800 m + 600 m + 850 m = 3250 m (3'25 km)



Àrea= ( (B + b) x h ) : 2 =

= ( (1000 m + 600 m) x 800 m ) : 2 =

= ( 1600 m x 800 m ) : 2 =

= 2880000 m2 : 2 = 1440000 m2 (1'44 km)



La Rajoleta:


El seu nom comercial era fábrica Pujol i Bausis, es va crear l'any 1858 i es va tancar l'any 1984.

Entre els arquitectes hi trobem noms com Gaudí, Domènech i Montaner, Puig i Cadafalch, Salvador Valeri, Antoni Maria Gallissà, Bonaventura Bassegoda, Josep Font i Gumà, Enric Sagnier, Rafael Masó, Manuel Joaquim Raspall, Josep Azemar i Pont, Lluís Muncunill. 

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

La Pedrera

Quan hem arribat a la Pedra, ens vam fixar que el sòl del carrer tenia una forma peculiar: Encara que es coneguda com la Pedrera, el se...