Com
arribar:
Agafem el TRAM fins a Palau Reial, després agafem el tren fins al Passeig de Gràcia.
Introducció:
El
Pla de Cerdà:
·El
Pla Cerdà va donar-nos una classificació del territori: Les vies (els
carrers) i els espais intervies (les illes de cases).
Les
vies formen part de l'espai públic de l'Eixample. Aquí es van construir les
xarxes de serveis (per exemple les d'aigua, de gas...), es van plantar més de
100.000 arbres pels carrers, alhora es va posar un enllumenat urbà i es va
complementar amb tot el mobiliari urbà necessari.
Els
espais intervies formen part de l'espai de vida privada de l'Eixample. Els
edificis plurifamiliars es situen formant dos rangleres al voltant d'un pati
interior, des d'on tots els habitatges poden gaudir de sol, llum i aire.
·Cerdà
preveia un creixement optimista de la ciutat.
El
seu projecte, reflecteix la seva obsessió pels aspectes higènics, ja que tots
els edificis estarien construits de manera que hi hagués una perfecte
ventilació.
Alhora,
Cerdà també buscava una facilitat per desplaçar-se que ho va aconseguir
construint amples carrers i també va pensar en línies ferroviàries.
El
més destacat va ser la introducció de la illa de cases que eren diferents a
totes les construccions europees.
·La
cuadrícula de Cerdà construiria carrers de 20, 40 i 60 metres d'amplada. Cada
illa només estaria construida en dos dels seus quatre costats i donaria habitatge
per a 800.000 persones.
Cerdà
proposa "l'Eixample il·limitat", era una quadricula regular i
inalterable per tot el traçat urbà. Alhora, va tenir la capacitat d'introduïr
espais verds i espais de serveis públics, que posteriorment serien de gran
utilitat.
La
seva visió era de que la ciutat creixeria i es modernitzaria i es va anticipar
als futurs conflictes urbans, 30 anys abans de que s'inventés l'automòbil.
El
traçat de Cerdà es recolza sobre la Gran Via. Cerdà treballa amb
"districtes" de 10 x 10 i que coincideixen amb les cruïlles
principals. I també, cada cinc carrers un seria més ample. Així, Cerdà ubica un
dels carrers amples que van des de la montanya fins al mar a cada banda de la
ciutat vella.
·Hi
ha diversos carrers que per motius diversos, no segueixen les regles. Alguns
d'aquests serien el Passeig de Gràcia, la Rambla Catalunya, l'Avinguda
Diagonal, la Meridiana o Paral·lel entre d'altres.
PERÍMETRE I ÀREA REAL APROXIMADA DEL TRAPEZI FORMAT PER:
Diagonal, Passeig de Gràcia, Passeig Sant Joan i Gran Via.
Perímetre = 1000 m + 800 m + 600 m + 850 m = 3250
m (3'25 km)
Àrea= (
(B + b) x h ) : 2 =
= ( (1000 m + 600 m) x 800 m ) : 2 =
=
( 1600 m x 800 m ) : 2 =
=
2880000 m2 : 2 = 1440000 m2 (1'44 km)
La
Rajoleta:
El
seu nom comercial era fábrica Pujol i Bausis, es va crear l'any 1858 i es va
tancar l'any 1984.
Entre els
arquitectes hi trobem noms com Gaudí, Domènech i Montaner, Puig
i Cadafalch, Salvador Valeri, Antoni Maria Gallissà, Bonaventura
Bassegoda, Josep Font i Gumà, Enric Sagnier, Rafael
Masó, Manuel Joaquim Raspall, Josep Azemar i Pont, Lluís
Muncunill.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada